Tο οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης εργάζεται εδώ και μήνες για την υλοποίηση ενός νέου σχεδίου που θα ανατρέψει το φορολογικό καθεστώς για τα αυτοκίνητα στην Ελλάδα. Οι προτεινόμενες αλλαγές αποσκοπούν στην εξασφάλιση δημοσιονομικής ισορροπίας, ενώ οι στόχοι για τα ετήσια έσοδα από τα τέλη κυκλοφορίας παραμένουν σταθεροί στα 1,1 δισ. ευρώ.
Η Κεντρική Ιδέα του Νέου Συστήματος
Η βασική αρχή του νέου συστήματος τελών κυκλοφορίας είναι ο συνδυασμός ελαφρύνσεων και αυξήσεων, προκειμένου να επιτευχθεί μια καλύτερη ισορροπία. Αναμένονται αυξήσεις στα τέλη για τα νέα αυτοκίνητα, ενώ τα παλαιότερα οχήματα θα επιβαρυνθούν λιγότερο. Σημαντική είναι η πρόβλεψη για απαλλαγή από τα τέλη κυκλοφορίας για τα ηλεκτρικά και υβριδικά οχήματα, τα οποία εκπέμπουν χαμηλούς ρύπους.
Μείωση Τελών Ταξινόμησης και Φόρου Πολυτελείας
Ένα από τα πιο ουσιαστικά μέτρα που σχεδιάζονται είναι η μείωση των τελών ταξινόμησης, η οποία αποσκοπεί στη διεύρυνση της πρόσβασης του κοινού σε πιο οικονομικά και σύγχρονα αυτοκίνητα. Ο στόλος των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στην Ελλάδα είναι από τους παλαιότερους στην Ευρώπη, και οι νέες ρυθμίσεις θα ενθαρρύνουν την αγορά νέων οχημάτων.
Οι νέοι συντελεστές για τον υπολογισμό των τελών ταξινόμησης θα κυμαίνονται από 4% έως 32%, ανάλογα με τη φορολογητέα αξία του οχήματος. Επίσης, αναμένεται να καταργηθεί το κριτήριο που σχετίζεται με τον κυβισμό του κινητήρα, το οποίο είναι πλέον παρωχημένο λόγω της εξέλιξης των κινητήρων.
Στο πλαίσιο αυτών των αλλαγών, εξετάζεται επίσης η κατάργηση του φόρου πολυτελείας για τα αυτοκίνητα που έχουν εργοστασιακή αξία άνω των 20.000 ευρώ. Αντίθετα, η πλήρης απαλλαγή για τα υβριδικά οχήματα περιορίζεται στο 50%, ενώ αναμένεται να καταργηθεί και η μισή απαλλαγή για τα αυτοκινούμενα τροχόσπιτα.
Κατάργηση Μηδενικών Τελών Κυκλοφορίας
Σημαντική είναι η πρόταση να μπει τέλος στα μηδενικά τέλη κυκλοφορίας. Η λογική πίσω από αυτή την απόφαση είναι ότι με τη μείωση των τελών ταξινόμησης, τα αυτοκίνητα θα γίνουν πιο προσιτά και οι ιδιοκτήτες θα πρέπει να καταβάλλουν τουλάχιστον ένα μικρό ποσό για τη χρήση τους.
Τεκμήρια και Σύνδεση με Κυβισμό
Οι αλλαγές δεν περιορίζονται μόνο στα τέλη κυκλοφορίας και τα τέλη ταξινόμησης. Αναμένονται επίσης αλλαγές στα τεκμήρια διαβίωσης για τα Ι.Χ. αυτοκίνητα. Τα τεκμήρια υπολογίζονται σήμερα βάσει του κυβισμού και του έτους κυκλοφορίας. Για αυτοκίνητα μέχρι 1.200 κ.εκ. το τεκμήριο διαβίωσης ανέρχεται σε 4.000 ευρώ, ενώ για τα μεγαλύτερα των 1.200 κ.εκ. και μέχρι 2.000 κ.εκ. προστίθεται 600 ευρώ ανά 100 κ.εκ. Για τα αυτοκίνητα άνω των 2.000 κ.εκ. και μέχρι 3.000 κ.εκ., το πρόσθετο ποσό είναι 900 ευρώ ανά 100 κ.εκ.
Προβλέψεις για το Μέλλον
Η κυβέρνηση φαίνεται να θέλει να προσαρμόσει το φορολογικό πλαίσιο για να ανταποκριθεί στις σύγχρονες ανάγκες των πολιτών και να προωθήσει τη βιωσιμότητα. Η αναβάθμιση του στόλου των οχημάτων στη χώρα και η προώθηση της ηλεκτροκίνησης είναι κρίσιμες για τη βιωσιμότητα και την οικολογική συνείδηση.
Επιπλέον, η προσπάθεια για τη μείωση των παλαιών αυτοκινήτων που εκπέμπουν μεγάλους ρύπους μπορεί να συμβάλει στη βελτίωση της ποιότητας του αέρα στις πόλεις. Η εφαρμογή των νέων ρυθμίσεων αναμένεται να φέρει ανατροπές στην αγορά αυτοκινήτων και να επηρεάσει σημαντικά τους ιδιοκτήτες οχημάτων.
Οι τελικές αποφάσεις αναμένονται σύντομα, με σκοπό να ανταποκριθούν στις σύγχρονες ανάγκες των πολιτών και του περιβάλλοντος. Είναι μια ευκαιρία για τις γυναίκες και τους άνδρες να εξετάσουν τις επιλογές τους και να αναθεωρήσουν τη στάση τους απέναντι στα αυτοκίνητα, λαμβάνοντας υπόψη τις οικονομικές και περιβαλλοντικές παραμέτρους.