Η διαδικασία του γεμίσματος του ρεζερβουάρ καυσίμων φαίνεται απλή για τους περισσότερους οδηγούς, όμως υπάρχουν ορισμένα κόλπα που επιτρέπουν να προσθέσετε περισσότερη ποσότητα καυσίμου από αυτήν που υποδεικνύει ο κατασκευαστής του αυτοκινήτου. Τα τελευταία χρόνια, τα self-service πρατήρια, όπου οι οδηγοί γεμίζουν μόνοι τους τα αυτοκίνητά τους, έχουν αυξηθεί σημαντικά, ενώ ακόμα και στα κλασικά πρατήρια, οι οδηγοί συχνά βγαίνουν από το όχημά τους για να παρακολουθήσουν τη διαδικασία.
Η νομοθεσία στα self-service πρατήρια ορίζει ότι πρέπει να υπάρχει σαφής σήμανση που να ενημερώνει τους οδηγούς για το συγκεκριμένο χαρακτηριστικό του πρατηρίου. Επίσης, σε κάθε αντλία θα πρέπει να διατίθενται γάντια για την προστασία των χεριών των οδηγών από τα καύσιμα και υλικά καθαρισμού, όπως χαρτί και νερό, για να αντιμετωπιστούν τυχόν διαρροές κατά τη διάρκεια της διαδικασίας.
Στα περισσότερα συμβατικά πρατήρια στην Ελλάδα, η πρακτική επιβάλλει να γίνεται η διαδικασία από τους υπαλλήλους του πρατηρίου, και όχι από τους ίδιους τους οδηγούς. Αυτή η ρύθμιση υπάρχει για λόγους ασφαλείας, καθώς οι υπάλληλοι είναι εκπαιδευμένοι να διαχειρίζονται τα καύσιμα και να προλαμβάνουν πιθανούς κινδύνους. Στα πρατήρια του εξωτερικού, μπορεί να επιβληθεί πρόστιμο αν οι οδηγοί γεμίσουν μόνοι τους τα οχήματά τους, όπως και για τη χρήση κινητού τηλεφώνου κατά τη διάρκεια ανεφοδιασμού. Ωστόσο, οι κανονισμοί αυτοί συχνά δεν εφαρμόζονται αυστηρά.
Όσον αφορά την αύξηση της χωρητικότητας του ρεζερβουάρ, υπάρχει ένα κόλπο που κάποιοι οδηγοί χρησιμοποιούν, αν και δεν συνιστάται. Το ρεζερβουάρ των αυτοκινήτων δεν γεμίζει απόλυτα με καύσιμο, καθώς υπάρχει χώρος για τον αέρα και τις αναθυμιάσεις. Με την απελευθέρωση αυτών των αναθυμιάσεων, μπορεί να προστεθεί περισσότερη ποσότητα καυσίμου. Για να το πετύχουν αυτό, πιέζουν ένα μικρό κουμπί που υπάρχει σε ορισμένα στόμια καυσίμων, απελευθερώνοντας τον αέρα και επιτρέποντας την προσθήκη μεγαλύτερης ποσότητας καυσίμου.
Αν και αυτή η μέθοδος μπορεί να αυξήσει τη χωρητικότητα του ρεζερβουάρ έως και κατά 10 λίτρα, κάτι που μπορεί να δώσει επιπλέον αυτονομία 100 χιλιομέτρων, έχει αρκετούς κινδύνους. Πρώτον, η υπερπλήρωση του ρεζερβουάρ μπορεί να προκαλέσει διαρροή καυσίμου κατά τη διάρκεια της οδήγησης, ιδιαίτερα αν το αυτοκίνητο κινηθεί απότομα ή βρεθεί σε ανώμαλο έδαφος. Αυτό δεν μόνο προκαλεί ρύπανση, αλλά μπορεί επίσης να βλάψει τη βαφή του αυτοκινήτου ή να προκαλέσει ατυχήματα αν το καύσιμο έρθει σε επαφή με θερμές επιφάνειες.
Επιπλέον, η έλλειψη χώρου για τη διαστολή του καυσίμου στο ρεζερβουάρ αυξάνει τον κίνδυνο βλάβης στο σύστημα τροφοδοσίας του αυτοκινήτου. Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων σχεδιάζουν τα ρεζερβουάρ με συγκεκριμένη χωρητικότητα και χώρο για τον αέρα, ώστε να αποφεύγονται προβλήματα, όπως η δημιουργία υπερβολικής πίεσης ή η είσοδος καυσίμου στο σύστημα εξαερισμού, κάτι που μπορεί να οδηγήσει σε βλάβες.
Οι περισσότεροι ειδικοί στον τομέα των καυσίμων και της αυτοκίνησης αποθαρρύνουν τη χρήση αυτής της μεθόδου. Συστήνουν να γεμίζετε το ρεζερβουάρ μέχρι το σημείο που προβλέπει ο κατασκευαστής και να αποφεύγετε πρακτικές που μπορεί να θέσουν σε κίνδυνο την ασφάλεια και τη λειτουργικότητα του οχήματός σας.
Εάν αποφασίσετε να γεμίσετε το ρεζερβουάρ πέρα από το κανονικό, κάντε το μόνο πριν από ένα μεγάλο ταξίδι και ποτέ για καθημερινή χρήση, ώστε να εκμεταλλευτείτε την επιπλέον χωρητικότητα χωρίς να διατρέχετε κινδύνους. Προσέξτε, επίσης, να μην χρησιμοποιείτε αυτή την πρακτική σε ημέρες με μεγάλη ζέστη, καθώς η διαστολή του καυσίμου μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα.
Συνοψίζοντας, ενώ η δυνατότητα να αυξήσετε την ποσότητα καυσίμου στο ρεζερβουάρ μπορεί να φαίνεται ελκυστική, η πρακτική αυτή ενέχει σημαντικούς κινδύνους και καλό είναι να την αποφεύγετε. Προτιμήστε να γεμίζετε το αυτοκίνητο όπως προβλέπεται και να διατηρείτε το όχημά σας ασφαλές και λειτουργικό.